Werkgeversmerk

Tips en tricks om nieuwe medewerkers te werven?

“Medewerkers gezocht!” Die kreet is ieder vast wel ergens afgelopen week nog tegengekomen. Ondernemers staan nog steeds voor een uitdaging. In de aanhoudende krappe arbeidsmarkt is het vinden van geschikte medewerkers een hele klus. Er zijn meer vacatures dan beschikbare werknemers, het is meer dan ooit belangrijk om op te vallen. Maar welke tools kun je het beste gebruiken en wat zijn andere goede wervingsmethoden? Hier zijn enkele belangrijke tips.

Wellicht een open deur: het opstellen van een aantrekkelijke vacaturetekst is de eerste stap wanneer je nieuwe medewerkers zoekt. Deze moet dus goed zijn. Verplaats je in een werkzoekende, wat maakt werken bij jou aantrekkelijk? Vermijd vage termen als 'goede secundaire voorwaarden'. Wat zijn die dan? Is het loon bijzonder, de toeslagen, bied je meer vakantiedagen dan anderen, een gratis lunch misschien? Wees concreet. Benieuwd waar een goede vacaturetekst nog meer aan moet voldoen? Je leest er hier alles over.

Tip: Onderscheid jezelf met unieke arbeidsvoorwaarden. Bedrijven zoals New York Pizza adverteren bijvoorbeeld met gratis scooterrijbewijzen, terwijl logistieke bedrijven zoals Janssen het B- en C-rijbewijs aanbieden. Wanneer je veel met studenten werkt zou je kunnen overwegen de studiekosten op je te nemen. 

Tip: Als het lastig is om een vacaturetekst op te stellen, kan ChatGPT, een gratis AI-tool, je hierbij helpen. We schreven hier eerder een artikel over. Ontdek hier hoe ChatGPT jou hierbij kan helpen.

1) Maak gebruik van social media

Zodra de vacature klaar is en op de website staat, is het tijd om deze te delen. Social media biedt mogelijkheden om snel een groot publiek te bereiken. De meeste bedrijven hebben bedrijfspagina’s op platforms als LinkedIn en  Facebook. Dit is een laagdrempelige manier om jouw vacatures te verspreiden. De vacature kan op je tijdlijn worden geplaatst, maar met een klein advertentiebudget kun je veel meer mensen bereiken dan met een reguliere social media-post. Wil je weten wat de voordelen zijn en hoe dit werkt? Je leest het hier.

Tip: Deel niet alleen jouw vacature op jouw kanalen, maar plaats ook wekelijks content. Laat zien hoe het is om bij jou te werken. Met goede fotografie en/of filmpjes geef je een goede impressie van jouw onderneming en enthousiasmeer je potentiële medewerkers om bij jou te komen werken. Instagram is hier een geschikt kanaal voor. Als je hier ook je vacature wilt delen, maak dan gebruik van Instagram-advertenties.

2) Zet je eigen medewerkers in

“Als 10 medewerkers allemaal 500 connecties hebben dan hebben zij samen een minimum bereik van 5.000 personen"

Jouw medewerkers zijn de beste ambassadeurs om te vertellen hoe het is om bij jou te werken. Maak een wervingsvideo waarin je jouw medewerker(s) een rol laat spelen. Of deel inspirerende quotes van medewerkers. Dit is een leuke en effectieve manier om potentiële medewerkers te laten zien wat je bedrijf te bieden heeft en het geeft een goede eerste sfeerimpressie. Vraag jouw medewerkers om deze video te delen in hun eigen netwerk. Als 10 medewerkers allemaal 500 connecties hebben dan hebben zij samen een minimum bereik van 5.000 personen.

Tip: Ook Tiktok is een kanaal dat steeds meer ingezet wordt. Met name onder Generatie Z is het een veel gebruikt kanaal. Meer dan 60% van de TikTok-gebruikers is Gen Z.

3) Bring a friend bonus

Jouw medewerkers hebben zelf een groot netwerk met dezelfde interesses. De kans is groot dat jouw medewerkers iemand kennen die nog op zoek is naar een baan. Moedig je medewerkers aan om iemand aan te dragen en beloon ze met een 'breng een vriend'-bonus.

4) Open Hiring

Open Hiring is een vrij nieuwe en mooie methode om personeel aan te nemen zonder wervings- en selectieprocedures. Hier krijgt iedereen de kans om aan de slag te gaan zonder sollicitatiegesprek of cv. Heel laagdrempelig en dus aantrekkelijk. Iedereen is welkom, ongeacht hun verleden, opleiding of ervaring.

Andere wervingstips: 

  • Leg wervingskaartjes op tafel of bij de kassa.
  • Hang flyers op in jouw vestiging of op strategische plekken, zoals de wc.
  • Organiseer een open dag of een sollicitatie-evenement om mensen een beter beeld van jouw bedrijf te geven.
  • Liever het werven uitbesteden? Hiervoor kun je ook een recruiter inhuren.
  • Maak gebruik van softwaretools; vind je het lastig om de vacature zelf te plaatsen, dan kun je ook de hulp inroepen van verschillende softwaretools. Hier vind je de top 10 van recruitment tools van 2023.
  • Gebruik regionale wervingsplatforms zoals ZeelandNet of niche vacaturesites die gericht zijn op specifieke branches.
  • Gebruik algemene vacaturesites zoals Indeed en Nationale Vacaturebank.
  • Wil jij jong personeel werven? Ga langs bij mbo-scholen hogescholen of universiteiten en vraag of je een poster mag ophangen of flyers mag uitdelen.

Meer artikelen

Hoe zorg je dat medewerkers zich gewaardeerd voelen?
Hoe zorg je dat medewerkers zich gewaardeerd voelen?
Metaal- en elektrotechnieksector loopt voorop met skillspaspoort
Metaal- en elektrotechnieksector loopt voorop met skillspaspoort
De voordelen en nadelen (misvattingen) van payroll
De voordelen en nadelen (misvattingen) van payroll