Wetten en regels
Prinsjesdag 2024
Op Prinsjesdag 2024 heeft het kabinet belangrijke plannen gepresenteerd die in 2025 ingaan. Deze veranderingen kunnen invloed hebben op jouw onderneming. Het is slim om hierop in te spelen, zodat je je bedrijfsvoering en personeelsbeleid tijdig kunt aanpassen. Veel plannen van de nieuwe regering moeten nog verder uitgewerkt worden en meer concrete wetswijzigingen zullen later volgen. Hier zijn de belangrijkste punten die je moet kennen:
1. Economische vooruitzichten en koopkracht
De Nederlandse economie groeit weer licht (0,6% in 2024 en in 2025 met 1,5%) door stijgende lonen en een aantrekkende handel. De *koopkracht verbetert, maar het oplopende begrotingstekort en de stijgende staatsschuld vereisen aandacht om de toekomstige economische stabiliteit te waarborgen. Het begrotingstekort komt volgend jaar uit op 2,5% van het bruto binnenlands product (bbp). Daarmee blijft Nederland onder de EU-afspraak van een tekort van maximaal 3% van het bbp. De staatsschuld stijgt de komende jaren wel. Het CPB verwacht nu dat die in 2033 uitkomt boven 60% van het bbp, de maximumgrens die de EU hanteert. Voor het toekomstig verdienvermogen van Nederland is productiviteitsgroei belangrijk.
*Koopkracht: Het CPB verwacht in 2025 een koopkrachtstijging voor werkenden van 0,7%. Uitkeringsgerechtigden gaan er met 0,9% iets meer op vooruit en gepensioneerden iets minder (0,6%). Het aantal mensen dat in armoede leeft, daalt volgend jaar licht: van 4,5% naar 4,4% van de bevolking.
2. Meer vaste banen, minder schijnzelfstandigen
Op 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren voor werk dat zij niet zelfstandig uitvoeren, kunnen dan weer een boete en naheffingen krijgen. Het is voor elke ondernemer belangrijk om zich hierop voor te bereiden. Wil je hier meer over weten. Klik dan hier voor meer informatie.
3. Minimumloon en nieuwe belastingschijf
Er komt voorlopig geen extra verhoging van het minimumloon. De normale indexatie zal wel blijven bestaan. Het kan dus zijn dat het minimumloon met enkele procenten zal stijgen in 2025.
Om werken meer te laten lonen, verlaagt het kabinet het tarief van de eerste schijf van de inkomstenbelasting en komt er een nieuwe tweede schijf. Om te voorkomen dat meer mensen in armoede terechtkomen, worden de huurtoeslag en het kindgebonden budget aangepast. Werken lonender maken kan ook een positief effect hebben op het arbeidsaanbod, en dat is gezien de krappe arbeidsmarkt en de aanstaande vergrijzing belangrijk voor de economische groei.
4. Wetgeving rondom arbeidsmigranten
Het kabinet erkent de rol van arbeidsmigratie en biedt een brede aanpak om statushouders aan het werk te krijgen. Tegelijkertijd wordt er kritisch gekeken naar arbeidsmigratie om onderbetaling en slechte arbeidsomstandigheden te voorkomen. Dit betekent dat er strengere eisen komen voor arbeidsmigranten, waaronder aangescherpte salarisvoorwaarden voor kennismigranten en de noodzaak van goede huisvesting. Als werkgever blijf je verantwoordelijk voor eventuele maatschappelijke kosten van arbeidsmigranten die geen reguliere huisvesting hebben.
Concrete wijzigingen buitenlands personeel:
Tewerkstellingsvergunning: Arbeidsmigranten van buiten de EU moeten een tewerkstellingsvergunning hebben om in Nederland te mogen werken. Deze regel geldt niet voor kennismigranten.
Aangescherpte salariseisen: De salariseisen voor de kennismigrantenregeling worden strenger.
Huisvesting: Bedrijven krijgen meer ruimte om arbeidsmigranten te huisvesten op het eigen terrein.
Verantwoordelijkheid: Arbeidsmigranten die geen reguliere huisvesting hebben en zorgen voor overlast of maatschappelijke kosten, vallen onder de verantwoordelijkheid van hun werkgever.
Taalcursus: Verblijft een arbeidsmigrant voor lange tijd in Nederland? Dan moet je als werkgever zorgen voor een Nederlandse taalcursus.
Belastingvoordeel expats: Het belastingvoordeel van de 30 procent-regeling (expatregeling) gaat omlaag. Dat wordt 27 procent vanaf 2027. Ook moet het loon van de medewerker (inkomensnorm) hoger zijn om de expatregeling te kunnen gebruiken.
5. Concurrentiebeding
Er wordt gewerkt aan nieuwe wetgeving rondom het concurrentiebeding. Het beding kan nu maximaal 1 jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst gelden, en je moet duidelijk het geografische gebied aangeven waarin de werknemer niet mag werken. Ook ben je verplicht om voor alle werknemers uit te leggen waarom een concurrentiebeding noodzakelijk is. Daarnaast moet je een vergoeding bieden als je een concurrentiebeding toepast; deze bedraagt de helft van het salaris van de werknemer voor elke maand dat het beding van kracht is. Zorg ervoor dat je deze wijzigingen goed in de gaten houdt en je contracten hierop aanpast!
6. Compensatie transitievergoeding bij ziekte alleen voor kleine werkgever
Vanaf 1 juli 2026 kunnen alleen bedrijven met minder dan 25 werknemers aanspraak maken op compensatie voor de transitievergoeding bij ziekte. Dit geldt voor situaties waarin je een transitievergoeding hebt betaald bij het ontslag van een werknemer die langer dan 2 jaar ziek is, en het kan ook van toepassing zijn op meerdere werknemers. In dergelijke gevallen kun je compensatie aanvragen bij de overheid.
Deze wijziging betekent dat grotere werkgevers geen recht meer hebben op deze compensatie, wat de financiële druk kan verhogen. Voor kleine bedrijven biedt het echter enige ademruimte, vooral in sectoren waar ziekteverzuim een groot probleem kan zijn. Het is belangrijk om je goed te informeren over de voorwaarden en mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je geen financiële kansen misloopt. Zorg ervoor dat je je personeelsbeleid en financiële planning hierop aanpast!
7. Vertrouwenspersoon verplicht
Er komt een verplichting om een vertrouwenspersoon te hebben voor je werknemers. Deze vertrouwenspersoon kan iemand uit je eigen bedrijf zijn, maar je kunt ook kiezen voor iemand via een branchevereniging of arbodienst. Deze regeling geldt voor bedrijven met 10 of meer werknemers en zal worden opgenomen in de Arbowet. De exacte ingangsdatum is nog niet bekend, maar het is slim om alvast na te denken over wie deze rol zal vervullen en hoe je dit het beste kunt implementeren. Het hebben van een vertrouwenspersoon kan niet alleen bijdragen aan een veiligere werkomgeving, maar ook aan een cultuur waarin werknemers zich gehoord en gesteund voelen.
8. Ondersteuning bij ontwikkeling en scholing
Het kabinet zet in op een leven lang ontwikkelen om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken en de duurzame inzetbaarheid van werkenden te vergroten. Ze willen mensen stimuleren om zich continu te blijven ontwikkelen, niet alleen door diploma’s, maar ook door vaardigheden en praktijkervaring. Hiervoor worden verschillende subsidieregelingen, zoals de SLIM-regeling, beschikbaar gesteld voor zowel werknemers als werkgevers. In sectoren met een groot personeelstekort, zoals zorg, techniek en onderwijs, wordt gericht geïnvesteerd in arbeidsmarktgerichte scholing.
Daarnaast krijgen werkzoekenden extra ondersteuning om via laagdrempelige leerbanen hun plek op de arbeidsmarkt te vinden. Het kabinet streeft ernaar dat Nederland in de toekomst blijft beschikken over goed opgeleid en flexibel personeel, zodat de economie blijft groeien en iedereen mee kan doen.
De Miljoenennota, de Rijksbegroting, het Belastingplan en andere officiële Prinsjesdagstukken staan op Rijksoverheid.nl/prinsjesdag.