Column

Overbelast door regels: de zoveelste last voor de ondernemer

Jonge mevrouw achter laptop

"Ga er maar aanstaan," dacht ik toen ik vorige week de nieuwbrief van onze marketingafdeling las. Tussen het nieuws over de nieuwe wet- en regelgeving voor ZZP'ers en een tips en tricks over employer branding viel mijn oog op een kopje dat me deed huiveren: "Nieuwe wet- en regelgeving in 2024."

Een stroom van twaalf items vulde mijn scherm. De moed zonk mij in de schoenen. Alsof het ondernemerschap anno 2024 niet al complex genoeg is, krijgt ondernemend Nederland dit jaar er nog een schepje bovenop. Want ja hoor, daar zijn ze weer, leuker kunnen we het niet maken: de nieuwste wet- en regelwijzigingen die het leven van jou als "baas" nóg leuker gaan maken.

Weet je nog, die stress in januari toen het minimumloon per uur werd ingevoerd? Dag minimumjaarloon, hallo minimumuurloon! De horeca was in rep en roer. Medewerkers met een minimumloon en een werkweek van meer dan 36 uur zagen hun salaris ineens met 5,5% stijgen. En alsof dat nog niet genoeg was, mogen sinds januari ook alle medewerkers vanaf 18 jaar pensioen opbouwen. Prima voor de jongeren natuurlijk, die spekken nu alvast hun "appeltje-voor-de-dorst". Maar je raadt het al: ook dat kost de ondernemer weer extra.

Dus ja, die saté zal deze zomer wat duurder uitvallen. 

Maar zijn het de stijgende kosten die me zorgen baren? Nee, het is de hoeveelheid regels en de impact die ze hebben op het werk van jou als ondernemer en werkgever. Als ik naar die ellenlange lijst met nieuwe wetten kijk, snap ik dat je als ondernemer al moe wordt van het idee om ze allemaal te moeten implementeren. En dan heb ik het nog niet eens over de handhaving. Want wie controleert of je alles wel goed doet? En wat zijn de sancties als we een fout maken? De zoveelste administratieve last die je er maar bij moeten nemen.

Ik hoor van veel ondernemers steeds hetzelfde: "Oja, is dat veranderd? Sinds wanneer dan?" En ik snap dat maar al te goed. Ook binnen ons bedrijf zijn er collega’s die daar een dagtaak aan hebben. Het is bijna onmogelijk om op de hoogte te blijven van alle wetswijzigingen. We willen het natuurlijk allemaal goed doen, want gedoe met de overheid zit niemand te wachten. Dus checken we maar weer eens wat er nu weer is veranderd in de Cao, de Arbowet, de Wet op de Ondernemingsraden of de Omgevingswet of de Joost-mag-weten-welke-andere-wet.

En dan is er nog de impact op ons personeel. Want goed zorgen voor je medewerkers is belangrijker dan ooit. In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het zaak om je mensen te binden en te boeien. Extra aandacht voor hun welzijn is dan ook geen overbodige luxe.
Kortom, de ondernemer anno 2024 staat voor een flinke uitdaging. We worden allemaal overspoeld met regels en wetten, die ons steeds meer tijd en geld kosten. En dan heb ik het nog niet eens over de stress en frustratie die het met zich meebrengt.

Laten we dus zuinig zijn op onze ondernemers. Laten we ze niet overladen met regels en wetten. Laten we ze de ruimte geven om te ondernemen, te innoveren en te creëren. Want dát is waar het om draait.

En ach, die extra kosten voor die saté? Die nemen we dan maar voor lief.

Noot:
Ben je benieuwd om welke wet- en regelgeving ik het heb voor 2024?  Hier vind je het artikel. In deze tijden van toenemende regels en wetgeving is het fijn om te weten dat je niet alles in je eentje hoeft te doen. Persoonality Payroll staat klaar om je te ondersteunen bij al je personeel administratieve taken. 

Met Persoonality Payroll als partner kun je je focussen op waar je écht goed in bent: ondernemen. We ontzorgen je op het gebied van personeelsadministratie, zodat jij je tijd en energie kunt besteden aan de groei van je bedrijf.

Berrie van Gils
Auteur Berrie van Gils Commercial Director Persoonality

Meer artikelen

Meer dan een fooi
Meer dan een fooi
Komkommertijd
Komkommertijd
Mag ik alstublieft een 10 van u?
Mag ik alstublieft een 10 van u?